James Hirvisaari - Suomi on suomalaisten maa Kansanedustaja. Suora ja lahjomaton.

Kaikki blogit puheenaiheesta Mainonta

Vallan rakkikoira herää

 

On surkuhupaisaa seurata, miten vallan vahtikoira on pöpperöisenä heräillyt pitkästä unestaan – räksyttäväksi rakiksi muuntuneena. Kun oikeistolaisimmat puolueet ovat nyt jäämässä oppositioon, on suomalainen valtamedia valpastunut ja toteaa nyt lähes yhdestä suusta, että ei tästä mitään tule. 

 

Korrektia korruptiota – Miksi en mainosta valtamediassa?

Haluanko edustaa kansaa Suomen eduskunnassa? – Mikä ettei. Sehän on suorastaan kutsumukseni ja velvollisuuteni.

Miksi en sitten mainosta vaaleissa ja valtamediassa (puolueen omaa vaalimainontaa lukuun ottamatta)? – Mietitäänpä vähän.

Rakastatko mainoksia tai pidätkö siitä, että elokuvan katselu kesken kaiken katkaistaan ja joudut seuraamaan kaupallisia tiedotteita?

Entä pidätkö tärkeänä postiluukusta tulvivia mainoksia tai katukuvaa kaunistavia banderolleja?

Valitaanko eduskuntaan paras mainos vai osaava ja tekevä ehdokas?

Pikavipit ja niiden riskit

Pikavippifirmat ovat saaneet 2000-luvulla suurta suosiota siitä syystä, koska niiden myöntämät luotot olivat alunperin vakuudettomia, ikäraja 18 vuotta ja lainan sai muutamassa minuutissa hakuhetkestä, ei tarvita muuta kuin henkilöllisyystodistus. Pikavipit ovat olleet nuorten ikäluokkien suuressa suosioissa, millä on myös omat negatiiviset vaikutuksensa. Nuoret eivät ymmärrä niiden korkeita korkoprosentteja ja ne pitää myös maksaa aikanaan takaisin. Moni ottaa toisen, kolmannen jne. pikavipin rahoittamaan aikasempia vippejä.

Sukupuolineutraali mainonta katoaa?

Pari viikkoa sitten kirjoitin mainonnasta, joka ei ole sukupuolineutraalia vaan sisältää piilomerkityksiä. Annoin pari esimerkkiäkin, kuinka miestä saa mätkiä psyykkisesti mainoksessa, mutta naisten mätkintä tulkittaisiin pahoinpitelyksi.

http://paulisumanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269083-tasa-arvoa-myos-main...

Kun näin talvella on aikaa jopa tv:n katseluun, uusia epäneutraaleja piilomerkityksellisiä miehiä mollaavia mainoksia löytyy tämän tästä. Pari lisäesimerkkiä:

Kirkkoviestinnästä evästeitä rahanarvoisiin etuihin?

On hyvin harvinaista, että piispat ottavat kantaa uskonnollisten lehtien tekemiseen. Piispa Laajasalo kuitenkin ohjeisti seurakuntalehteä. Tavallaan. Hän ei sanonut kantaansa kristilliessä lehdessä vaan markkinoinnissa ja mainonnassa. Jossa nostettiin esiin sitä, miten kirkolla on hyvin vähän seuraajia muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvin totta.

Ajasta aikaan: Tarina

Selventävä kantateksti on aluksi syytä lukea täältä.

 

Outoja sähköyhtiöiden mainoksia

Olen viime viikkoina kummastellut kahden sähköyhtiön TV-mainoksia. Toisessa Vaasalainen yritys kehuu heidän sähkönsä olevan Suomen Vaasalaisinta sähköä. https://www.vaasansahko.fi/suomen-vaasalaisinta-sahkoa/ Mikähän lisäarvo kuluttajan ostamalle sähkölle tästä tulee? Luonnollisesti ei mitään, sähkön laatua mitataan ihan muilla arvoilla, kuin mistä se on kotoisin.

Mainokset omalle kaupalliselle kanavalleen

Sain tässä illalla loistavan idean kaupallisen tv-toiminnan edistämiselle. Nykyään mainokset katkeavat kesken kaiken muun ohjelman viedessä niiltä tilaa. Suomi on pikkujenkkilä. Miksemme siis olisi edelläkävijöitä ja keskitä kaikkea tv-mainontaa yhdelle kanavalle, joka voi olla MTV. Merja Ylä-Anttilakin voisi palata maikkariin johtamaan todellista kaupallista kanavaa, jossa mainosaikaa ei viedä dokumenteille ja muille hyötyohjelmille, joista tulee vain kaikkea ajateltavaa.

Tieto, mainonta ja politiikka

Cambridge Analytican tapaus nosti erityisesti Facebookin keräämän tiedon ja sen käyttömahdollisuudet keskustelun keskipisteeseen. Kuten moni, itsekään en osaa henkilökohtaisella tasolla valtavasti huolestua – mutta kyse ei ole vain henkilökohtaisesta tasosta. Kyse on valtavasta vallankäytöstä ja sen oikeutuksesta.

Agressiivista rahauskontoa katukuvassa

 


Kadulla ihmisiä pääasiassa raivostuttavat perinteisesti nämä kolme seikkaa:


1. Koirankakka
2. Alastomuus
3. Uskonnolliset symbolit

 

Olen jokseenkin samaa mieltä vain ensimmäisestä. Puhtaasti käytännöllinen juttu. Mitään ideologista siinä ei liene. Toisesta vouhkaaminen on melko käsittämätöntä. Jos näkee alastonta kuvastoa, josta ei pidä, voi olla katsomatta. En näe asialla mitään laajempaa yhteiskunnallista yhteyttä: kyse on erilaisista näkökannoista sopivan fyysisen julkisen ja yksityisen rajoista.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä